Dari segi bahasa :
– Terjemahan daripada perkataan Arab iaitu Ukhuwah yang berasal dari akar kata
Akhun yang membawa erti sebagai sahabat, teman, saudara dan sebagainya.
Dari segi istilah :
– Persaudaraan diertikan sebagai perasaan kasih sayang, tolong menolong, bantu
membantu, bertolak ansur, bermesra dan cinta mencintai antara umat islam tanpa
berkecuali. ( AL-QURAN )
– Persaudaraan diertikan lebih kurang sama maksudnya seperti
yang dinyatakan dalam Al-Quran. Rasulullah SAW menghuraikan konsep persaudaraan
itu sebenarnya merupakan tubuh badan, darah daging, dan roh umat islam sendiri
pada keseluruhannya.
( HADITH )
DALIL DAN HADIS
TENTANG KONSEP PERSAUDARAAN DALAM ISLAM
Persaudaraan (ukhuwwah) dalam Islam dimaksudkan bukan sebatas
hubungan kekerabatan karena faktor keturunan, tetapi yang dimaksud dengan
persaudaraan dalam Islam adalah persaudaraan yang diikat oleh tali aqidah
(sesama muslim) dan persaudaraan karena fungsi kemanusiaan (sesama manusia
makhluk Allah Swt.). Kedua persaudaraan tersebut sangat jelas dicontohkan oleh
Rasulullah Saw., yaitu mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan kaum Anshar,
serta menjalin hubungan persaudaraan dengan suku-suku lain yang tidak seiman
dan melakukan kerja sama dengan mereka .
Allah Swt berfirman tentang
persaudaraan,
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
“Sesungguhnya orang-orang
mukmin itu bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang
berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat.” (QS.
al-Hujurat:10)
Pada ayat di atas :
Allah Swt. menegaskan dua hal pokok.
Pertama, bahwa sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara. Kedua, jika
terdapat perselisihan antarsaudara, kita diperintahkan oleh Allah Swt. untuk
melakukan iślah (upaya perbaikan atau perdamaian).
Apa indikasi dari suatu
persaudaraan?
Rasulullah saw. bersabda, “Demi
Allah yang menguasai diriku! Seseorang di antara kalian tidak dianggap beriman
kecuali jika dia menyayangi saudaranya sesama mukmin sama seperti dia
menyayangi dirinya sendiri.” (HR. Bukhari)
Selain itu Rasulullah Saw. juga
menegaskan, “Seorang muslim adalah orang yang lidah dan tangannya tidak
menyakiti muslim lain, dan orang yang berhijrah adalah orang yang meninggalkan
semua larangan Allah.” (HR. Bukhari)
Diriwayatkan dari Nu’man bin Basyir
ra. Bahwa Rasulullah saw. Bersabda:
“Perumpamaan orang-orang mukmin
dalam saling mencintai, saling mengasihi, dan saling menyayangi, seperti satu
tubuh. Apabila satu organ tubuh merasa sakit, akan menjalar kepada semua organ
tubuh, yaitu tidak dapat tidur dan merasa demam.” (HR. Muslim)
Perilaku yang
Mencerminkan Sikap Persaudaraan (Ukhuwwah)
·
Menjenguk/mendoakan/membantu
teman/orang lain yang sedang sakit atau terkena musibah.
·
Mendamaikan teman atau saudara yang
berselisih agar mereka sadar dan kembali bersatu.
·
Bergaul dengan orang lain dengan tidak
memandang suku, bahasa, budaya, dan agama yang dianutnya.
·
Menghindari segala bentuk permusuhan,
tawuran, ataupun kegiatan yang dapat merugikan orang lain.
·
Menghargai perbedaan sukur,
bangsa, agama, dan budaya teman/orang lain.
ASAS PERSAUDARAAN ISLAM.
1)Akhlak yang mulia.
Tidak dapat
dinafikan lagi tentang betapa pentingnya akhlak dijadikan sebagai asas
persaudaraan Islam. Akhlak boleh ditakrifkan di dalam ungkapan yang paling
singkat sepertimana yang dikemukakan oleh Al-Ghazali sebagai segala laku
perbuatan yang mulia yang berdasarkan kepada Al-Quran dan Al-Hadith.
Akhlak
Umum :
Apabila
memperkatakan akhlak yang umum, Al-Quran telah mempersembahkannya di dalam
beberapa bentuk yang disenaraikan di bawah ini. :
a. Bercakap
benar, tidak dusta adalah salah satu daripada sifat akhlak umum Islam yang
disarankan oleh Al-Quran. Betapa pentingnya bercakap benar setiap masa dan
tempat di dalam mengeratkan ikatan persaudaraan tiada siapa yang meraguinya.
Kerana ia merupakan perkara yang dapat menimbulkan perasaan percaya mempercayai
dan kasih sayang. Sedangkan dusta adalah merupakan pengkhianatan yang
menghancur-luluhkan kasih dan menimbulkan kebencian.
b.
Menjauhkan diri daripada melakukan segala yang mungkar dan keji adalah ciri
akhlak umum Islam yang selanjutnya. Tidak dapat dinafikan terhapusnya amalan
keji ini dapat mengeratkan ikatan persaudaraan. Kerana ia sentiasa menggalakkan
berkembang perasaan kasih sayang, kebajikan, persefahaman dan menyuburkan
perasaan saling hormat-menghormati.
c. Akhlak
umum yang disarankan oleh Al-Quran selanjutnya ialah menggalakkan meluasnya
perkara kebajikan dan berusaha menghapuskan kemungkaran. Tentang peranan
kedua-dua unsur akhlak ini tadi di dalam pemupukan kasih sayang dan
persaudaraan umat menonjol sekali. Kerana tiada manusia yang tidak suka kepada
kebajikan. Setiap kali kebaikan yang diterimanya pasti ia merasagembira dan
senang hati. Kebajikan yang berkekalan bertanggungjawab mencetuskan keamanan,
kemakmuran, kesejahteraan, persaudaraan da perpaduan di kalangan umat Islam. Sedangkan
ke semua unsure ini tidak saling bantu-membantu menuju ke arah kemesraan dan
kasih sayang.
d.
Perlaksanaan ibadat samada ibadat khusus atau ibadat umum. Manusia yang
menyedari hakikat matlamat penciptaan dirinya iaitu untuk patuh menyembah dan
menyerah diri kepada Allah SWT pasti akan terus sujud dan mengikut perintah-Nya
dan meninggalkan segal larangan-Nya.
Akhlak
Khusus :
a.
Menekankan pentingnya penunaian janji. Kenyataan ini amatlah penting dan tepat
sekali, di mana penunaian janji dapat mencetuskan perasaan kasih sayang dan
terhutang budi. Perasaan inilah yang memainkan peranan yang agak penting di
dalam menyemai, menyubur dan menghasilkan ikatan persaudaraan yang unggul.
b. Sifat
tolong-menolong, bantu-membantu, bekerjasama dan sempurna menyempurnakan.
Akhlak ini amatlah mustahak di dalam pengukuhan ikatan persaudaraan kerana
tiada manusia yang dapat menyempurnakan keperluan hidup secara sendirian.
Jester itu dengan wujud perasaan saling bantu-membantu dapat menyuburkan
perasaan persaudaraan.
c. Akhlak
khusus selanjutnya dijelaskan oleh Allah SWT sebagai merendah diri. Tawaduq dan
hidup dalam keadaan sederhana (zuhud). Sebaliknya Allah SWT melarang daripada
sifat bongkak, sombong, takbur, riak dan lain-lain. Sifat merendah diri tentu
dapat menjadi tenaga yang kuat untuk mengeratkan perpaduan apabila orang yang
merendahkan diri itu disukai dan tidak menimbulkan sesuatu yang boleh
menyakitkan hati orang lain.
2)Ikhlas.
Dari segi
bahasa, perkataan ikhlas dalam bahasa Arab bererti kebersihan, kejernihan,
kesucian dan kemurnian. Oleh itu laku perbuatan yang dilaksanakan dengan penuh
keikhlasan niat di hati ialah laku perbuatan yang bersih, jernih, suci dan
murni.
Ikhlas dari
segi istilah ialah pembersihan dan penyucian niat dari sebarang kekotoran dan
penyakit yang menodai keikhlasan untuk taqarrub atau menghampirkan diri kepada
Alla SWT semata-mata, dalam segala laku perbuat yang telah sedang dan akan
dilaksakan.
3)Amanah.
Amanah
dalan ertikata memelihara sesuatu yang diberikan kepercayaan kepada yang berhak
menerimanya. Di dalam hubungan persaudaraan, segala sesuatu yang dianugerahkan
oleh Allah SWT kepada umat Islam yang diwajibkan pengagihannya kepada
suadaranya adalah amanah yang mesti dipelihara dan disempurnakan. (xxxxx,2017)
4)Belas
Kasihan.
Sifat ini
dianggap cukup penting kerana tanpa sifat ini, masyarakat manusia menjadi
masyrakat binatang yang suka melakukan kekejaman dan penindasan apabila ia
berkuasa melakukannya. Allah SWT sememangnya mewajibkan agar umat Islam menghayati
dan mengamalkan segala sifat-sifat kesempurnaan Allah SWT sepertimana yang
terkandung dalam Asma ul-Husna. Digalakkan umat Islam menjiwai sebanyak dan
sedalam yang mungkin. Kerana sifat belas kasihan sentiasa menuju ke arah
peningkatan iman, taqwa dan amal soleh yang sekali gus berfungsi sebagai tali
pengikat ikatan persaudaraan. Dijelaskan oleh Allah SWT sesiapa sahaja yang
mempunyai sifat pengasih dan penyayang serta menaruh belas kasihan kepada
makhluknya, diampuni oleh Allah SWT Mereka juga dipelihara oleh Allah SWT
daripada azab api neraka

Tiada ulasan:
Catat Ulasan